NEJZÁSADNĚJŠÍ MOMENTY ČESKÉHO RAPU 2020

Komu patřil tento rok na české, rapové scéně? Které desky byly rozhodující a co můžeme do budoucna očekávat? Daniel Nádler v tomto článku shrnul a doporučil za rok 2020 ty nejzásadnější rapové momenty, postavy a desky.

Smack, Viktor Sheen, Yzomandias, 58g, Hugo Toxx, Pain, Icy L, Nik Tendo, CA$HANOVA Bulhar a mnohem více.

Český rap na tom nikdy před tím nebyl lépe a troufám si říct, že obzvlášť rok 2020 byl jeden z těch velmi zásadních. Tento hudební žánr je fenomén, několik let boří žebříčky v zahraničí a není tomu dlouho, kdy začal z komerčního hlediska přerůstat i sám sebe u nás v České republice. Jestli Viktor Sheen nebo Yzomandias mají představovat jedny z komerčně nejúspěšnějších a nejvlivnějších rapperů na scéně. Jestli právě oni reprezentují samotný žánr jako takový, tak jsem absolutně spokojený a naše scéna míří správným směrem.

Aktuální neprůstřelné postavení rapu dalo za vznik hned několika menším nezávislým scénám. Tato evoluce vnesla na scénu svěžest a rozmanitost.

SUDETY JSOU NOVÝ TREND

Raketový vzestup na mapě rapu si rozhodně zažilo Ústí nad Labem. Různorodá trojice Vercetti, Forest Blunt a Shaka (Central Gang) si nezískali pouze přízeň nových fanoušků a posluchačů, ale také zaslouženou náklonost ze strany labelu Milion Plus. Vzestup tzv. "Sudet" je skvělý a vyvolal v lidech zájem a hrdost na sudetská města a koneckonců se to vlastně stalo trendem. Samozřejmě tu je také Icy L, který svou hrdost na Sudety vyjadřuje velmi často, dostane se na řadu. Za Central Gangem stojí další spousta menších, ústeckých umělců a partiček, které na sobě pracují a mají potenciál také prorazit.

Mezi další zásadní momenty považuji vznik dalších nezávislých scén v menších městech. Jihlava překvapivě vygenerovala jednu z nejdůležitějších crews do dalších let, 58g. Doktor601, Humla a TK27 vydali jedno z nejlepších alb tohoto roku, přitom to je jejich první oficiálně vydaný počin. Rád bych se ještě zmínil o Josefu K, který je aktuálně nejzajímavější postava pražské, undergroundové (jestli se to dneska ještě říká) scény. Zamaskovaný superhrdina a záporák zároveň, přináší ojediněle napsané texty. Také přináší prvky storytellingu a pokud jedete v Praze metrem na lince B, tak neexistuje lepší hudba k poslechu než tahle.

Ostrava se skvělým objevem Ricem, který to taktéž během jednoho jediného roku dokázal roztočit a přitáhnout na sebe velkou pozornost. Brno je v posledních letech neskutečně bohaté na různorodé umělce. Ať už to je 1312 Records a výborné vydání Michajlova alba Limit, nebo třeba Rychlí Kluci představující nový zvuk a novou vlnu mladé krve. Za brněnský Kolektiv X pochopitelně doporučuji desku KVĚTINY V KAŽDÉM POKOJI od Čaby Lacigy, která nabízí nový přístup k tvorbě hudby a balancuje na hranách různých hudebních žánrů.

TANKOVKA, ČESKÉ REÁLIE A RAP

Fenomén roku 2020 byl jednoznačně CA$HANOVA Bulhar. Bulharovi se podařilo zúročit bezmála dva roky neutichajícího hypu, který se kolem něho točil. Možná bych se ho nebál připodobnit k něčemu podobnému jako když vzniklo uskupení A$AP Mob v New Yorku. Každý tehdy chtěl být A$AP Rocky, stejně jako u nás Bulhar. Navíc k tomu za oběma stojí další množství skvělých rapperů, designerů, grafiků a šikovných člénů ze své crew.

Ať už se třeba Labellovi povedlo přetransformovat se z hipsterského auto-tune básničkáře na "Vogue pop-star". Vyvážený, situační vtip. S trochou nadhledu je to skvělá zábava na odreagování, ale Labello se zároveň nebojí do svých textů vnášet trefnou satiru.

Icy L je pak kapitola sama o sobě. Závěrečnou skladbu "Zůstaň DomAAA" z Petr Rychlý EP jsem slyšel možná už stokrát. Za mne zásadní moment, zásadní love-song od Patrika. A není to jenom tahle jedna skladba, je to celé EP. Další, možná nejkontroverznější rapová skladba roku "Uka Kurvu" nebo track, který přesvědčil mnoho lidí o Patrikovo rapových schopnostech "88 Flowzz".

Mohl bych taktéž zmínit třeba umělce Ggunju a jeho první ucelený, špinavý projekt Uranverein. Celý tento jedoucí vagón slepuje právě CA$HANOVA Bulhar a jeho obrovské dosahy, čísla a fanouškovská základna. Avšak tohle všechno je výsledek produktivity, sypání několika desítek tracků každý rok, množství spoluprací a desek. Naprostá originalita, náboženství k pivu Braník nemohlo vzniknout nikde jinde než v České republice.

ČESKÝ RAPOVÝ MONOPOL MILION PLUS

Yzomandiasovu desku "Prozyum" jsem již zmínil a považuji jí za jeden z nejzářivějších okamžiků tohohle roku. Zároveň by nešlo nezmínit EP Melanž. Kvarteto tracků, které byli pospojovány v jednom dech beroucím videoklipu. Dle dat Universal Music dokázal pokořit několik streamovacích rekordů, což mluví za své.

Z dílny Milion Plus stojí za zmínku, z mého pohledu lehce přehlížený, album Robina Zoota Pouzar. Album má vyváženou dávku zábavy, vážnosti, chytře napsaných textů a hromady punch-lines. Tentokrát dospělý Robin Zoot s hodnotami, na které před tím nekladl takový důraz. Určitě velký vliv na tom má narození jeho dcery a vnímám zde podobný přirozený vývoj jako u Viktora Sheena. V neposlední řadě Nik Tendo, o kterém nebylo slyšet o nic míň jako o všech ostatních zmíněných interpretech. Nik Tendo má tento rok na kontě hned dvě EP, několik hitů a balík spoluprací, kde zazářil svou přítomností.

ROK VE ZNAMENÍ EXPERIMENTŮ, SUBŽÁNRŮ, KREATIVITY A RŮZNORODOSTI

Zvuk, který se v mých uších velmi přímočaře odkloňoval od pomyslného mainstreamu. Občas trochu přehlížené projekty, které by si rozhodně zasloužily větší pozornost.

První na řadě je okouzlující Annet X. Na její nové desce AŽ BUDU VELKÁ, CHCI BÝT ANETA CHARITONOVA ukazuje své nové hudební polohy. Právě tahle deska nám přináší vlivy britského R&B, funku, soulu a po vzoru Franka Oceana nebo Tylera The Creatora, kteří zde slouží jako určitá inspirace, to vše náramně zapadá do sebe. Nemluvil bych tady vyloženě o experimentech, ale ta značná dávka subžánrovosti a kreativity dohromady prostě funguje.

Pain vydal svoji průlomovou desku Ksicht, která už nejde tak striktním směrem jako jeho předchozí, ale přesto člověk slyší, že tohle je jiné, v tom dobrém slova smyslu. Pain touto deskou dává stranou své mladé bláznivé já a bere zde věci s větší vážností a dospělým přístupem. Netradiční beaty, netradiční flows a stále smršť chytrých rýmů. Pain sype svou uvolněnou a plynulou kadencí ať už je to trapový beat, UK garage, grime nebo rychlejší, drumovější věc.

„Už mi není patnáct, už není čas celý den hulit na lavičkách, Už mi není patnáct, šance že mne potkáš na lavičce je maličká.“ - Pain (Patnáct, Ksicht)

Darewin si dlouhá léta razí svojí osobitou, vlastní cestu. Dlouhodobě mísí svěží, new-schoolové trendy do boombapových produkcí. Zatím první mixtape ze série Kruhy V Konopi (Mixtape, vol. 1) sází na různorodé kolaborace. Darewin konečně na svém celistvém projektu dává prostor spolupracím s takhle etablovanými jmény. (Idea, AstralKid 22, Prezident Lourajder, Martin Matys atd.) Tento mixtape považuji právě za jeden z těch zaprášených klenotů, ke kterým se musíte prohrabovat dlouhou dobu, abyste zjistili, že vám uteklo něco velmi zásadního.

YEEZUZ2020 SYMBOLICKY V ROCE 2020

Návrat na scénu jména YEEZUZ2020 beru jako jeden z dalších velmi zajímavých okamžiků letošní scény. Celkově, zrození Addict Soundu jako takového může znamenat pro scénu určitý vývoj a další nabourávání zajetých škatulek. Skladba "Leopard" ze stejnojmenného alba nebo třeba "Blackhawk" ze Strak EP by beze strachu mohly konkurovat tomu nejužšímu výběru nejlepších rapových skladeb roku.

Jestli někdo CA$HANOVA Bulharovi šlapal silně na paty svou neúprosnou produktivitou a pliváním jednoho hitu za druhým, tak to je bezkonkurenčně Smack.

Smack má aktuálně "beast-mode" formu. Časový rozdíl mezi deskou Chimera Pt.1: Lion a Chimera Pt.2: Goat je pouze pár měsíců. Přesto druhá Chimera odzbrojuje posluchače snad ještě o laťku výše než první. Nekorektní, přímočaré, aktuální a bez servítek. Ani na jedné z desek neupadá tempo nebo nálada. Vaši pozornost si získají skvěle napsané punch-lines a ledové produkce o které se z valné většiny staral Huclberry.

„Umění víc než peníze, milujeme umění víc než peníze, oni mají peníze radši než umění, jsou umělý, my se tlemíme.“ - Smack (Huba T, CHIMERA PT.2: Goat)

V neposlední řadě byly ve vzduchu jistá očekávání od Hugo Toxxe. Minulý rok jeho album 1000 sklidilo cenu Anděl za nejlepší rapovou desku. Tentokrát pokračuje ve značce Bauch Money z roku 2012 a připojuje k téhle sérii Bauch Money II. Hugo dává opět prostor mladým hráčům jako je OFF CULTURE z Ostravy nebo patnáctiletý Kriso. Jak už je zvykem, i tady Hugovi fungují tyto mezi-generační spolupráce a sálá z nich správná chemie. Líbí se mi, jak se album snaží pracovat se zvukem a dává lehce generickým trapovým produkcím nový kabát. Občas se jednotlivé skladby ohýbají do všech možných deformovaných patvarů. Nicméně Hugo Toxx se nebojí přizpůsobit, a tak do těchto poloh ohýbá své texty a experimentuje se svým přednesem.